miercuri, 14 august 2013

Gem de mure de oraș


Până să mă mut la curtea mea, fructele de pădure erau pentru mine un intermezzo de vacanță, scurt cât două zile de stat la munte și impresionant prin petele rămase pe mâini. Acum, ca proprietar de tufe de zmeură și mure crescute la oraș, deja pun problema altfel: câte cutii am recoltat, câte borcane cu gem și dulceață facem anul acesta. Nu că ar fi cine știe ce producție, dar nu mai vorbim de aventuri de vacanță, ci de o constantă palpabilă în fiecare dimineață, din iunie (când apare zmeura) și până în august (când se termină de copt murele). Așteptăm extinderea culturii urbane cu niște coacăze roșii, după primul an în care producția pe vrej a fost de fix două boabe.
Revenind la mure, după ce am făcut o dulceață, am strâns de un gem simplu, de data asta, fără alte combinații. Cam două pahare mari, transformare în gem cu un adaos de un pahar de zahăr. Știu că unii vor spune că nu am respectat proporțiile clasice dintre fructe și zahăr (părți egale, de obicei), dar revin și spun că asta nu are importanță. Gemurile și dulcețurile se leagă și datorită conținutului de pectină din fructe, nu doar pentru că au și zahăr în compoziție. Iar murele AU pectină, credeți-mă.
Am spălat bine murele - mari cât niște cireșe pietroase - într-o sită pe care am scufundat-o în multe ape reci. După ce s-au scurs, le-am zdrobit cu furculița și le-am amestecat cu zahăr. Dacă le lăsați întregi, veți obține o dulceață, pentru că ele nu se zdrobesc așa ușor chiar dacă sunt bine coapte.


Le-am pus la fiert, în cratiță inoxată. Au stat pe foc cam 20 de minute, în condițiile în care am avut cam jumătate de kilogram de gem. Nu-i mult, dar e producție proprie 100%! :)


Nu l-am lăsat să se lege prea tare, pentru că se va mai usca oricum, în borcan, peste iarnă.


Murele sunt cunoscute pentru vitaminele și antioxidanții pe care le conțin, de aceea sunt recomandate diabeticilor. Un gem bun poate fi preparat și pentru diabetici, fie renunțând total la zahăr și fierbând mai mult murele, fie înlocuind zahărul cu îndulcitor (atenție însă că, în acest caz, va fi necesar un aport de lichid în gem, pentru diluare).
Principala dificultate, la acest gem, este să procuri cantitatea adecvată de mure proaspete bine coapte. Dar, dacă reușești să le obții, ceea ce iese este extraordinar.

2 comentarii:

  1. Cum adica "se va mai usca oricum, în borcan, peste iarnă" ?!?!?!?! La tine apuca iarna?!?!?!? O sa trimit termitele mele sa faca o razie la tine in camara, ca prea multe bunatati ai dosit acolo :D

    RăspundețiȘtergere