luni, 22 noiembrie 2010

Cidru de mere

Despre cidrul de mere am auzit prima oară pe când citeam despre vitejiile lui Ivanhoe, în cartea cu acelaşi nume a lui Sir Walter Scott. M-am întrebat mult timp ce are atât de bun băutura asta, de a ajuns ducele de Wellington - învingătorul lui Napoleon la Waterloo - să impună taxe pe toate celelalte băuturi alcoolice, împingându-le spre nişte preţuri prohibitive, pentru a promova cidrul de mere. Abia acum am ajuns să beau şi eu cidru şi pot spune că ştia ducele ce ştia...

Un kilogram de mere, jumătate de kilogram de zahăr, doi litri de apă şi o ciupitură de drojdie, cam 5 grame. Merele în felii subţiri (le-am dat pe răzătoare) le-am pus într-un borcan de câţiva litri. Am pus deasupra drojdia şi zahărul dizolvate în cei doi litri de apă.

Nu am putut să nu adaug ceva aromat, aşa că am pus câteva cuişoare. Am amestecat bine, am acoperit borcanul cu un şerveţel şi am lăsat totul la temperatura camerei pentru două săptămâni.

În primele câteva zile, am amestecat zilnic de câteva ori cu o lingură mare de lemn merele şi lichidul, care începuseră să fermenteze.

După două săptămâni, am mutat borcanul la rece pentru câteva zile. În acest timp, lichidul aproape s-a limpezit.

În continuare, ar fi trebuit să trag cidrul în sticle. Pentru asta, ar fi trebuit să am un furtun, dar nu am avut, aşa că m-am descurcat cu o strecurătoare. E drept că nu cu acelaşi efect: am tulburat cidrul şi, când am gustat vreo două pahare, s-a răzbunat pe mine tulburându-mă, la rândul lui.

Înainte de a-l pune în sticle, am adăugat încă 200-300 de grame de zahăr, pentru că mi se părea cam prea acrişor. Plus două beţişoare de scorţişoară, direct în fiecare sticlă.
M-am ales cu doi litri de cidru, cu gust plăcut, de suc de mere înţepător şi puţin alcoolizat, parcă ceva mai tare ca berea.

12 comentarii:

  1. facem cidru si bem ca vikingii!!!!! super! ar trebui sa facem o carte de bucate sincronizata cu povestile copilariei! retete de turta dulce cu povestile fratilor grimm, cidru cu pov vikingilor, pilaful cu 1001 de nopti si tot asa....

    RăspundețiȘtergere
  2. :)) Nicole, ma gandeam sa trec la ceva din bucataria lui Asterix si Obelix, poate la reteta pentru potiunea magica...

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi-a plăcut mult introducerea pe care ai făcut-o la reţeta de cidru aici prezentă.
    Şi-mi plac şi replicile de mai sus, Nicole-Gabi. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Teodora, cred ca v-am obisnuit ca, la mine, toate retetela sa aiba o poveste. Viata e seaca daca nu are si un pic de text...
    Iar Nicole e unul din comentatorii mei preferati (alaturi de stii tu cine), pentru ca ma provoaca tot timpul la lucruri noi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Licoarea asta seamana cu socata doar ca in loc de flori de soc avem mere. Cred ca este gustoasa si are mai mult grade decat berea dar fiecare licoare cu locul ei binemeritat.
    In alta ordine de idei azi am cumparat napi, stie careva cum se gatesc? Asta daca mai apuca acest stadiu pt ca eu deja am inceput sa-i consum cruzi.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ana B, ma crezi daca iti spun ca nu am mancat vreodata napi?

    RăspundețiȘtergere
  7. Atunci trebuie sa-ti aduc si sa incerci si tu. Din cate m-am informat sunt foarte sanatosi si iti zic sincer ca mie imi place gustul lor si textura crocanta.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ana B, chiar sunt curioasa. Nici nu stiu exact cum arata...

    RăspundețiȘtergere
  9. ma bucur ca am descoperit aceasta comoara culinara, de mult imi doream sa prepar cidru si sa il beau ,bineinteles, multumesc

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce tip de drojdie ati folosit (de panificatie, de bere, de vin, de sampanie)?
    Merci!

    RăspundețiȘtergere
  11. Drojdie pentru cozonaci. Mai exact, asta: http://www.confortmarket.ro/files_/2872_drojdie-pacmaya.jpg

    RăspundețiȘtergere
  12. Am gasit in ro un "kit cidru" compus din esenta de mere uscata (praf) si un plic de drojdie DE BERE.

    Kit-ul: http://www.fabrica-de-bere.ro/cidru.html
    Drojdia folosita (conform dep. vanzari al firmei importatoare): http://www.fabrica-de-bere.ro/drojdie_top6.html

    De regula cidrul se fermenteaza in circuit inchis (dop cu furtun si un borcan cu apa) care permite evacuarea dioxidului de carbon fara a permite intrarea aerului. As fi curios cum ati compara gustul cidrului obtinut din aceasta reteta cu cidrul din comert (mai bun, mai rau, mai tare, etc). Cidru se poate gasi in supermarket-uri la sectiunea vinuri (am gasit chiar si in lidl saptamana trecuta).

    RăspundețiȘtergere