luni, 5 decembrie 2011

Din bucătăria altora: tsukemono (murături în sare)

Japonezii spun adesea că nicio masă nu este completă fără murături. Legumele murate la care se referă ei nu sunt conservate în saramură ori oţet, ci doar în sare, printr-o tehnică diferită de ceea ce întâlnim în Europa ori pe continentul american. Murăturile japoneze se obţin prin presarea, cu ajutorul unor greutăţi care pot fi pietre ori bucăţi de metal, a legumelor amestecate cu o anume cantitate de sare. Astfel presate şi sărate, legumele eliberează un suc în care ulterior se şi murează, în câteva zile. Sunt foarte sănătoase şi de mare ajutor pentru digestie.
Tsukemono sunt preparate de japonezi dintr-o mare varietate de legume, simple ori în amestec: varză, castraveţi, ridichi, napi, ghimbir, bambus, morcovi ori sfeclă.
Ne vom opri la una din variantele cel mai des întâlnite şi care este destul de accesibilă şi pentru noi, şi anume varza murată cu morcovi. Se potriveşte cu orez, dar şi cu alte mâncăruri, dulci ori sărate. Vă povestesc pe scurt cum se prepară, iar reţeta integrală o puteţi găsi însă aici, în limba engleză. Sunt convinsă că cine doreşte neapărat poate găsi însă şi variante în japoneză.

Sursa: http://www.cruciferousvegetables.net/
Aveţi nevoie de o jumătate de varză mică albă şi de doi-trei morcovi, de două linguri de sare şi de două recipiente din plastic suficient de diferite ca măsură încât unul să poată încăpea în celălalt. Varza se taie julienne, morcovii se taie şi ei în fâşii lungi şi subţiri, apoi cele două legume se amestecă.
Se pune o lingură de sare deasupra şi se frământă pentru câteva minute. Se repeta operaţiunea, apoi legumele se pun în recipientul mare din plastic, după care se presează bine, ca să lase suc. Deasupra se pune al doilea recipient, plin cu apă, astfel încât legumele să fie forţate să elibereze sucul propriu.
Se lasă astfel timp de cel puţin zece ore, după care se aruncă sucul, iar legumele se clătesc cu apă rece. Se pătrează la rece patru-cinci zile.

年! Sau Toshi!
Adică poftă bună, dacă ar fi să cred ce spune Google Translate.

5 comentarii:

  1. Eu ma intreb de ce se arunca sucul dupa alea 10 ore.
    Ma gandesc ca ar putea sta cu tot cu suc la frigider si sa se clateasca cu apa inainte de a fi mancate.
    imi dau si eu cu parerea ca de facut n-am facut niciodata muraturi din-astea :)

    RăspundețiȘtergere
  2. sakura, am citit mai multe variante ale retetelor si am inteles ca se conserva pe termen scurt, ca de obicei nu stau foarte mult in sucul acela.
    Pe de alta parte, ma gandesc la lamaile murate, care se prepara cu multa sare si in propriul suc, in care sunt lasate timp de cateva luni.

    RăspundețiȘtergere
  3. Salata de legume cu sare o fac pentru iarna,este super.Cu ani in urma puneam doar varza tocata cu sare ,24 ore, apoi o puneam in borcan presat usor si saramura iesea deasupra ,foarte buna,iar acum cu inspiratia netului fac cu cat mai multe legume.Este preferata noastra.
    Succes in tot ceea ce faci!

    RăspundețiȘtergere
  4. Pana acum, am pus doar varza asa. Dar, daca spui ca e buna si cu alte legume, voi incerca si eu.
    Multumesc pentru urari, Mihaela! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu cat mai multe legume cu atat mai gustoasa,anul trecut am pus si marar proaspat,ardei iuti,a iesit super.Uite http://rami86.sunphoto.ro/Diverse_borcaneli/pagina13 ,asta a fost prima tura,la a doua am pus si conopida si sfecla ,stii ca aici noi semanam mult,ne plac combinatiile si ceva mai altfel in a gati.
      De la tine m-am inspirat cu multe idei ,asa ca...

      Ștergere