luni, 18 octombrie 2010

Murături asortate

Între două runde de ghebe, am zis că ar merge o murătură, acum cât se mai găsesc gogonele și conopidă în piețe. Pe scurt, am experimentat rețeta asta după ce am primit de la o prietenă un borcan mic de conopidă, gogonele și morcov puse la murat în saramură și oțet. Gustul lor m-a dat gata deși nu ajunseseră la maturitate, ca murături.
Cum nu am primit cantități exacte pentru rețeta asta, ci doar indicații să pun ”din ochi”, mi-am șters ochelarii și m-am apucat de treabă. Aa, am uitat să spun: nu m-am gândit niciodată să pun gogonele întregi la murat în borcănele de 300 de grame... De ce nu ar merge? Silly me!

Am avut cantități egale de gogonele, morcovi și conopidă, pe care le-am pregătit pentru murat în varianta clasică: spălat gogonele și morcov curățat, spălat și desfăcut conopida în buchețele. Le-am pus în borcane de un kilogram și jumătate, cu usturoi, boabe de piper și de muștar, semințe de mărar, boabe de ienibahar și fâșii de hrean.

După ce am umplut borcanele, am turnat deasupra o saramură făcută cu o lingură de sare grunjoasă la un litru de apă. În borcane am pus apoi puțin oțet: două-trei linguri în fiecare borcan.

Le-am lăsat la temperatura camerei două zile, având capacele puse strâmb, apoi le-am acoperit cum trebuie și le-am pus la rece.
Am desfăcut un borcan aseară. Se simte bine aroma hreanului și a usturoiului, mai ales că nu am mai pus deasupra mărar uscat și nici țelină, legumele au rămas tari, deși au început să se mureze, saramura în care stau este foarte limpede. Au un gust diferit de ce știam eu că este murătura în saramură: sărat și puțin acrișor. Sunt deosebite de ce știam eu, dar îmi plac.

10 comentarii:

  1. Mi-ai adus aminte sa-ti spun ca mi-au iesit patru borcanele de muraturi cu ceapa dupa reteta ta. Foarte bune, am scapat insa putin mai mult otet, sau era concentratia mai mare decat la tine. Oricum sunt bune si isi asteapta prietenle "feluri de mancare gatita" pt a putea fi savurate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Zazuza, se poarta asorteul asta, mai ales toamna...
    Ana B, daca ti se par cam acre, poti scurge putina zeama din borcane si completa in loc cu apa, ca sa o diluezi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Gabi, ieri spuneam ceva aici despre relaţia mea de prietenie cu gogonelele şi morcovii în saramură.
    (Cred că nu am apăsat butonul pentru trimitere comentariu sau nu ştiu ce altceva am putut să fac de nu au ajuns la tine gândurile pe care mi le-au inspirat fotografiile tale de mai sus. Sorry...)

    RăspundețiȘtergere
  4. Teodora, am infrant primul borcan din amestecul asta...

    RăspundețiȘtergere
  5. Ah, şi mi-am amintit acum de combinaţia gogonele-nuci. :)
    (Câteva gogonele aşteaptă cuminţele-n frigorifer.)

    RăspundețiȘtergere
  6. Vocea poporului invinge iar... Teodora, te invit maine la o dulceata de gogonuci. :))

    RăspundețiȘtergere
  7. S-a făcut!
    O să fiu pe fază.
    Mai ales că am clar zi de bucătăreală, mi-am propus să bifez următoarele:
    - tarta de ceapă de la Zazuza
    - peltea de gutui
    - gogonele cu ceapă, le-am ochit deunăzi la tine pe blog
    - gogonuci :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Am o intrebare: saramura se pune fierbinte, calda sau rece? multumesc

    RăspundețiȘtergere
  9. Anonim, temperatura saramurei influenteaza durata de murare. Se fac mai repede muraturile daca saramura e calda,dar nu fierbinte. In plus, in apa calduta se dizolva mai bine sarea grunjoasa. Le poti pune si cu apa rece, dar va dura mai mult pana sunt gata.

    RăspundețiȘtergere