joi, 21 iunie 2012

Oţet de trandafiri

Pentru această postare şi pentru altele câteva sunt profund recunoscătoarea trandafirului meu roz, fără de ale cărui flori nu aş fi putut produce dulceaţă, sirop, lichior şi nici ceea ce veţi descoperi în această reţetă...
Nu este neapărat o reţetă pentru un condiment, o puteţi privi şi ca pe o reţetă în sensul medical al cuvântului. Oţetul de trandafiri - pentru că despre el este vorba - a fost utilizat din timpuri vechi, pentru îngrijirea zilnică a corpului, datorită efectului dezinfectant şi revigorant.

Prepararea este foarte simplă, deşi reţete vechi fac referire şi la un adaos de apă distilată şi ulei de trandafir dizolvat în alcool. (Uleiul de trandafir este un alt ingredient minune în îngrijirea corpului. Se pune că a fost descoperit, în ziua nunţii, de o prinţesă care se plimba cu barca pe lac şi care a fost impresionată de mirosul lăsat de petalele de trandafir care pluteau pe apă.)
Eu nu m-am complicat atât. Am pus doar petale de trandafiri, spălate cu grijă, într-un borcan mare, apoi am turnat deasupra un oţet din vin alb de calitate. Proporţia - o parte petale trandafiri, patru părţi oţet, deşi petalele umpluseră borcanul. 



Două săptămâni mai târziu, după ce borcanul a stat la căldură, pe pervazul ferestrei, am strecurat bine de petale şi am turnat oţetul într-o sticlă. Se poate păstra chiar şi un an, dacă este depozitat într-o sticlă închisă la culoare şi într-un loc răcoros.
Am găsit, într-o carte veche, un secret despre cum faci ca acest oţet să aibă un miros mai profund şi mai persistent: adaugi un pic de ulei de trandafiri dizolvat în alcool şi îndoi cu apă distilată. Asta scade concentraţia şi face soluţia mai uşor de suportat pentru piele, dacă îl folosiţi pentru îngrijirea zilnică a corpului.
Oţetul astfel aromatizat se foloseşte şi pentru a scădea febra şi durerile de cap, pentru a calma piele înroşită de soare şi durerile provocate de înţepăturile de insecte. Sau pentru a înmiresma rufele, înlocuind balsamul. Sau în salate şi sosuri, alături de brânzeturi fine. Sau în orice scop vă mai trece prin minte...

3 comentarii:

  1. Foarte interesanta si utila reteta de otet de trandafiri. Multumesc ! Cred ca am s-o incerc si eu. Dar, stii cumva sau ai citit undeva si cum se face in casa uleiul de trandafiri?
    Multumesc !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Geia, vreau sa fac si ulei. Mai am insa nevoie de anumite ingrediente. Mai caut. Ma bucur ca reteta asta ti se pare interesanta. :)

      Ștergere
  2. Gabi, multumesc de raspuns !
    Intre timp am gasit o adresa cu o reteta interesanta. Ce spui, s-ar putea adapta si pentru trandafiri? Si, daca vrei, cred ca nu ar fi rau sa postezi acea reteta, dar tradusa pe intelesul tuturor. E doar o sugestie. Multumesc !

    http://www.buzzle.com/articles/lavender-oil-how-to-make-lavender-oil-at-home.html

    RăspundețiȘtergere