luni, 4 octombrie 2010

Când fructele şi legumele ne devin duşmani

Ştiţi cu toţii din copilărie cât e de sănătos să mănânci fructe şi legume, cum întăresc ele organismul şi cresc imunitatea. Câţi dintre voi s-au gândit însă la surprizele neplăcute ori la problemele pe care uneori, unele din fructele şi legumele acelea sănătoase din sfaturile mamei le pot provoca? Sigur, nu înseamnă să nu mai mâncăm fructe şi legume, vorbim doar despre puţină conştientizare...

- Afinele au un conţinut ridicat de compuşi care ajută la întărirea vaselor de sânge, astfel că sunt contraindicate persoanelor care iau medicament anticoagulante şi femeilor însărcinate.
- Ananasul conţine o substanţă (bromelaină) care irită tractul digestiv şi care, în cazul consumului în exces, poate provoca dureri de stomac, diaree şi reacţii alergice. Este contraindicat copiilor sub 6 ani şi gravidelor, precum şi persoanelor care iau medicamente anticoagulante.
- Arahidele au o valoare energetică foarte ridicată, nefiind recomandate suferinzilor de gastrită şi ulcer şi nici celor cu probleme de greutate.
- Ardeii graşi sunt contraindicaţi persoanelor care suferă de gastrită, din cauza acţiunii lor iritante asupra mucoaselor gastrice. Sunt mai bine toleraţi dacă sunt curăţaţi de seminţe şi cuticule. Ardeii iuţi sunt contraindicaţi hipertensivilor şi celor care iau anumite antidepresive.
- Avocado este foarte bogat în grăsimi, motiv pentru care este contraindicat persoanelor supraponderale.
- Cartoful poate deveni toxic dacă părţile lui înverzite ori înmugurite - care conţin solanină - nu sunt îndepărtate înainte de consum.
- Căpşunile nu trebuie consumate în exces, deşi au un conţinut ridicat de vitamina C benefică organismului. Seminţele de căpşuni au un potenţial alergen foarte ridicat (mai ales în cazul copiilor) şi riscă să provoace indigestie.
- Ceapa îşi face simţit efectul benefic asupra organismului doar dacă este consumată crudă şi în cantităţi mici.
- Fasolea conţine substanţe care împiedică digestia proteinelor, prin blocarea enzimelor stomacale. Pentru eliminare acestui neajuns, fasolea trebuie lăsată la înmuiat în apă, timp de câteva ore.
- Fructele confiate au un număr mare de calorii, fiind alimente dezechilibrate şi care favorizează apariţia cariilor dentare.
- Gutuile sunt destul de dificil de digerat în stare crudă, însă coapte sau fierte sunt asimilate mult mai uşor, ca urmare a înmuierii fibrelor.
- Pepenele verde conţine foarte multă apă, de aceea nu se recomandă a fi consumat la finalul mesei, pentru că îngreunează digestia.
- Prunele sunt foarte bogate în fosfor, fibre şi vitamine, dar au mult zahăr, astfel că nu sunt recomandate diabeticilor, mai ales dacă sunt uscate.
- Ridichea neagră este minunată în tratarea afecţiunilor bronşice, dar nu trebuie folosită de bolnavii de tiroidă sau celor care suferă de gastrită, ulcer gastric ori de probleme ale bilei.
- Smochinele au un efect laxativ şi un conţinut mare de glucide, astfel că nu sunt recomandate diabeticilor. Totodată, substanţele pe care le conţin cresc sensibilitatea la soare.
- Spanacul conţine mult acid oxalic, ceea ce îl face contraindicat persoanelor cu afecţiuni renale.
- Strugurii au efect diuretic şi laxativ, de aceea consumul lor în exces e bine să fie evitat. Sunt contraindicaţi diabeticilor.
- Ţelina poate provoca reacţii alergice. Nu e recomandată gravidelor şi nici pesoanelor cu boli renale acute.
- Usturoiul are efect vasodilatator (fiind recomandat hipertensivilor, dar contraindicat celor care iau medicamente anticoagulante) şi antivermifug, însă întârzie acţiunea de golire a stomacului.
- Zmeura este contraindicată persoanelor cu afecţiuni renale, din cauza conţinutului ei ridicat de acizi organici, precum şi persoanelor care iau medicamente care scad glicemia.

9 comentarii:

  1. unde ai gasit poza aia fenimenala :))? altfel, bune informatii, nu stiam multe dintre lucrurile astea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Poza? Traiasca netul! Era in asa de multe locuri, ca nu am priceput a cui este, de fapt.
    Cat despre informatii, sper sa fi lamurit macar in parte acea persoana care m-a intrebat ce fructe au voie si nu au voie diabeticii si hipertensivii.

    RăspundețiȘtergere
  3. Şi eu zic că-i faină poza.
    Despre fructe, da, pe cât sunt de recomandate în general, pe-atâta se pare că trebuie să ştii cine ce are voie.
    Am botezat un bebe acum câteva luni şi, zilele trecute, i-am dus printre altele kiwi. Mămica lui mi-a spus că nu se dau fructe de kiwi bebeluşilor "pentru că-s fructe alergene".
    Habar n-aveam!

    RăspundețiȘtergere
  4. Nici eu nu am stiut despre asta, Teodora, pana de curand. Deh, omul cat traieste invata, nu?
    Am avut o controversa aprinsa cu cineva care sustinea ca diabeticii pot manca bine merci magiun de prune, pentru ca este facut fara zahar. Nu-ti spun cat m-am chinuit sa o fac sa inteleaga faptul ca nu conteaza ca e fara zahar, atata vreme cat prunele au 20% glucide si sunt mai rele ca zaharul pentru un diabetic.

    RăspundețiȘtergere
  5. Tot apropo de fructe: m-am ales cu nişte gutui şi m-aş hazarda să fac o peltea.
    Am dat click pe lpeltea de portocale (curioasă, întrucât nici n-am ştiut până acum că există peltea şi din portocale), dar am ajuns pe pagina cu gem de prune albe (e ceva în neregulă cu link-ul?).
    Mă gândesc că altă soluţie ar fi un gem de gutui.
    Oare pelteaua presupune atenţie excesivă, minuţiozitate, riscuri să nu iasă ok?
    Oricum, azi trebuie să iau o hotărâre privind soarta gutuilor mele.

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc pentru sesizare, Teodora. Se pare ca e ceva in neregula acolo si voi remedia imediat.
    Cat despre peltea, nu este foarte greu de facut, mai ales cea din gutui. Gutuile au multa pectina si se leaga mai repede decat alte fructe. Trebuie doar sa ai grija sa nu se prinda de fundul cratitei, pentru ca acea arsura strica aspectul. Mai bine pui o tabla sub cratita si supraveghezi pelteaua cat e pe foc, sa nu ai surprize neplacute.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mersi pentru răspuns.

    P.S. Am înţeles cum stă treaba cu vizualizarea comentariului (azi m-am pripit din două motive: unul, că mă interesa să aflu ce-i cu pelteaua, ca să mă hotărăsc ce fac cu cele 3 kile de gutui; al doilea, pentru că unul dintre prietenii din lumea virtuală m-a prevenit că e ceva în neregulă la caseta mea de comments şi m-am repezit să mă duc cu gândul prea departe şi să mă întreb dacă nu cumva asta se repercutează şi asupra comentariilor pe care eu le fac, la rândul meu). De-aici grijile mele. Acum îs liniştită. :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Multe lucruri am aflat din acest articol. Foarte interesante!

    RăspundețiȘtergere
  9. Andreea, sunt inca multe lucruri de aflat despre fructe si legume. Multumesc pentru apreciere. :)

    RăspundețiȘtergere