marți, 13 iulie 2010

Un oţet potrivit pentru ciorbe

Vă povesteam aici despre usturoiul pe care l-am pus la murat în oţet. Nu a avut zile multe, iar în urma lui a rămas oţetul din borcan, prin care mai găseai urme de usturoi şi de ardei iute. Suntem amatori de tot felul de preparate aromate, aşa că am valorificat fără probleme ce a rămas în urma conservei de usturoi. Pentru că ne-a plăcut, am făcut iar, de astă dată de dragul oţetului.
Am avut ca ingrediente cca 350 mililitri de oţet de 5 grade, doi ardei iuţi, o măciulie de usturoi, câteva boabe de piper negru şi verde şi un pic de sare.

Usturoiul l-am curăţat şi spălat, apoi am pus într-o sticlă de 400 de mililitri căţeii zdrobiţi uşor. Deasupra am pus ardeii iuţi, tăiaţi bucăţele late de un deget.

Am pus la fiert oţetul, cu piper şi sare, iar când a ajuns la punctul de fierbere l-am luat de pe foc şi l-am turnat în sticlă şi am pus imediat capacul.

Va sta la temperatura camerei câteva zile, timp în care oţetul preia aroma condimentelor, după care trebuie pus la rece. Oţetul se colorează după ardeiul iute folosit la aromare: un ardei roşu va colora oţetul în portocaliu, unul verde îi va da o tentă verzuie.
Poate fi păstrat cu ardeiul şi usturoiul în oţet ori lichidul poate fi strecurat şi adăugate bucăţi proaspete de usturoi nezdrobit sau ardei iute. Dacă ardeiul şi usturoiul folosite iniţial la preparare nu sunt îndepărtate după câteva zile, oţetul nu va mai fi la fel de limpede.
Din experienţă vă spun că acest oţet este foarte potrivit pentru ciorbe. Noi l-am ataşat unei ciorbe rădăuţene şi a ţinut loc cu succes ardeiului iute. Si sunt convinsă că sunt muulte alte ciorbe şi zemuri cărora acest oţet le poate da o savoare cu totul deosebita...

9 comentarii:

  1. Adauga ci ciorba ta radauteana sa fie tacamul complet.
    Cand citesc imi ploua in gura.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Anda, pe scurt, este vorba despre o ciorba de pui cu multa albitura (pastarnac, telina, radacina da patrunjel), in care adaugi, dupa ce ai oprit focul si s-a racit putin, multa smantana amestecata cu mujdei de usturoi si verdeata.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu stiu de ce cand citesc saaaaliiiiveeez de parca n-am mancat de o saptamana.
    Toate astea cand ti le imaginezi iti dau o pofta de viata...

    RăspundețiȘtergere
  4. DRAGA GABI,doresc sa iti transmit o reteta de otet aromat pe care eu il folosesc la salate.reteta o am dintr-o carte veche care se numeste :PLANTE AROMATICE SI CONDIMENTARE UTILIZATE IN PREPARATELE CULINARE,scrisa de GABRIELA DORU siILEANA BERESU.DECI:
    INGREDIENTE;1 lingurita coriandru pisat
    3-4 frunze menta proaspata,3-4 frunze busuioc verde....SOFIA

    RăspundețiȘtergere
  5. 1/2 lingurita piper pisat mare,2 frunze de salvie,o frunza de dafin rupta fisii,o legatura tarhon,1 lingurita sare,3 lingurite zahar,1/4 l apa,3/4l otet.Se lasa la macerat 14 zile.eu il folosesc de ani de zile si ne place foarte mult.cu drag SOFIA

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc, Sofia. e binevenita reteta ta. Pregatesc un articol despre uleiuri si oteturi aromate, asa ca o voi imparti si altora.

    RăspundețiȘtergere
  7. La conserve am folosit otet din vin rosu ca asta am din belsug si e f f bun .
    Facind marinata cu div mirodenii : piper,mustar,coriandru,ienibahar,foi dafin,cuisoare,ardei iute,ghimbir,sare,zahar ,am oparit legumele dar mi-a ramas, a luat si din gustul legumelor , este f f bun il am in sticle ,il folosesc la orice trebuie sa pun otet .
    Pentru salate eu combin juma-juma mustar si otet din acesta .
    In general si cind papam muraturile eu nu arunc otetul il folosesc .

    RăspundețiȘtergere
  8. @mira86, si eu folosesc otetul, la fel ca tine. Imi place foarte tare cel de la gogosari si, mai ales, cel de la cirese...

    RăspundețiȘtergere